Elementy składowe układu napędowego mają za zadanie przenosić moc generowaną przez silnik na koła.
Układ napędowy składa się z kilku podstawowych elementów. Należą do nich półoś (wał), mechanizm różnicowy (dyferencjał) oraz przekładnia główna.
Półoś pełni rolę łącznika, umożliwiając skrzyni biegów przekazywanie momentu obrotowego na koła pojazdu. Podczas pracy półoś, połączona z piastą koła, generuje różnicę w mocy, którą ma zrównoważyć mechanizm różnicowy. Przekładnia główna składa się z przekładni zębatych i pomaga zwiększyć moment obrotowy. Wszystkie te elementy są regularnie obciążane i mają kluczowe znaczenie dla ogólnej wydajności i mocy pojazdu. Regularna kontrola sprawności układu napędowego jest bardzo istotna.
Usterka układu napędowego
Układ napędowy jest jednym z najbardziej obciążonych elementów pojazdu, ponieważ odpowiada za jego moc i wydajność. Za każdym razem, gdy uruchamiamy pojazd, układ napędowy musi poradzić sobie z przenoszeniem dużego momentu obrotowego. Ten moment jest znacznie większy niż generowany przez jednostkę napędową.
Im dłużej używamy pojazdu, tym większe jest ryzyko zmniejszenia napięcia w łożyskach, co może prowadzić do powtarzalnych usterek. Dlatego regularna kontrola pracy układu napędowego, obejmująca przegląd wszystkich jego elementów: półosi, dyferencjału i przekładni, jest kluczowa.
Jak rozpoznać problemy z układem napędowym? Mogą one objawiać się np. przez nieprzyjemne głośne dźwięki lub szumy w okolicach układu. Jeśli prowadzimy pojazd z uszkodzonym układem napędowym, jazda może być utrudniona, ponieważ taki pojazd może źle się prowadzić. Problemy z układem napędowym są zazwyczaj łatwo odczuwalne.
Części do układów napędowych w maszynach budowlanych
Po wykryciu usterki w układzie napędowym należy działać szybko i zlokalizować dokładnie problem. Najczęściej usterki dotyczą elementów takich jak wałki, łożyska, półosie, krzyżaki, dyferencjały i zwrotnice, dlatego warto im poświęcić uwagę.